Variant Mini

815km

180km
22-6-2020 naar Frankrijk - Nederland
We gaan weer verder met onze wereldreis door Nederland. We zouden eigenlijk weer moeten beginnen bij Frankrijk (bij Harderwijk). De buurtschap Frankrijk valt onder de gemeente Harderwijk in het dorp Hierden. Maar hoe komen we nou in Nederland aan een buurtschap genaamd Frankrijk. Nou om een heel simpele reden: er is hier vroeger naar aller waarschijnlijkheid een luchtballon uit Frankrijk neergekomen. Zo zie je maar hoe makkelijk je aan een naam komt. Frankrijk bestond, voordat het opging in Harderwijk, voornamelijk uit oude boerderijen die vaak al generaties lang in de familie waren. Tegenwoordig bestaat Frankrijk uit voornamelijk nieuwbouwhuizen met daartussen nog enkele oude boerderijen. De drukke Zuiderzeestraatweg, die vroeger dwars door Frankrijk en langs het landelijk bekende chauffeurscafé "Frankrijk" liep, werd omgelegd toen de nieuwbouwwijk gebouwd werd. Midden in de nieuwbouw kan men nog een stuk oude Zuiderzeestraatweg vinden, in de vorm van een stuk asfalt, waar de middenstreep nog op staat. Ook het oude fietspad langs deze eens zo drukke weg ligt er nog, ter hoogte van het café "Frankrijk".
Maar we hebben besloten dat buurtschap over te slaan en de draad weer op te pakken bij de buurtschap Nederland in de kop van Overijssel. Dus zijn we weer van huis uit op weg gegaan richting de kop van Overijssel. In een jachthaven bij Marknesse hebben familie van ons een boot liggen en omdat we hen graag willen bezoeken, zijn we eerst neergestreken op een camperplaats in Vollenhove genaamd ’t Akkertien. (NKC Campercontact sidecode 199).
Voor vandaag hebben we heerlijk in de omgeving van Vollenhove gefietst.
23-6-2020
Vandaag willen we op de fiets naar het mooie plaatsje Blokzijl fietsen. Maar helaas nog maar net onderweg weg achterband lek. Heel zachtjes liep deze leeg. Bij een tankstation getracht de band op te pompen maar dat lukte niet. Dus in Vollenhove een fietsenwinkel gezocht en een nieuwe binnenband gekocht. Men had helaas geen tijd om deze er direct op te monteren. Dus terug naar de camperplaats om het maar zelf te doen. Helaas geen geschikt gereedschap bij ons. Toen bleek dat het ventiel lekte, dus het ventiel van de nieuwe band er in gezet en de zaak was oké. Daarna alsnog naar Blokzijl gefietst. Het was een mooie fietstocht helemaal langs het water naar het mooie pittoreske Blokzijl en s' avonds zijn we nog lekker op visite geweest bij de familie op de boot in Marknesse.
24-6-2020
De zon staat al vrolijk te schijnen als we 's morgens met de fiets naar het zogenaamde Waterloopbos gaan. Het waterloopbos is een historisch openlucht laboratorium in een prachtig polderbos. Hier zijn in de jaren 50 van de vorige eeuw diverse onderzoeken gedaan naar het gedrag van water in havens. In dit bos werden daarom diverse Nederlandse, maar ook buitenlandse havens nagebouwd om het watergedrag in deze havens te onderzoeken. Ook zijn hier wetenschappelijke proeven gedaan voor de bouw van de delta-werken. Het bos is vrij toegankelijk en gemarkeerde wandel- en fietsroutes leiden je langs de modellen van de waterwerken die als ruïnes nog in het bos liggen.
25-6-2020 naar Nederland en Zürich
Vanmorgen zijn we weer vertrokken van de camperplaats om zoals al gezegd naar Nederland te gaan. In de buurtschap Nederland staan enkele boerderijen waar je in een soort U-bocht omheen rijdt. Nederland telt ongeveer 20 inwoners. Vroeger leefde men hier van de vervening. Toen dit verschoof naar de omliggende dorpen, begon Nederland langzaam leeg te lopen. De route er naar toe en verderop is erg mooi om te rijden.
We rijden midden door het natuurgebied "De Weerribben", een prachtig gebied. Al rijdende komen we de provincie Friesland binnen en rijden langs het Tjeukermeer en Slotermeer richting de afsluitdijk. Onderweg hebben we weidse uitzichten over het Friese landschap met hun boerderijen en kerken op de terpen. Vlak voor de afsluitdijk ligt het plaatsje Zürich wat ook ons doel is.
Het dorp Zürich is vermoedelijk zo genoemd omdat het aan de zuidelijke oever lag, genaamd Zuder (zuidelijke) en ich (oever) in het Fries. Doordat de naam van het dorp zo lijkt op Zürich in Zwitserland, trekt het ook uit dat land vele bezoekers. De Friezen zijn zich goed bewust van de verwarring die het veroorzaakt en dus kun je hier en daar de Zwitserse vlag spotten. In het midden van het dorp Zürich is ook een camperplaats (3 plaatsen), maar deze waren allen al bezet. We zijn voor de overnachting doorgereden naar het dorp Wier waar we op een mooie camperplaats hebben overnacht. De camperplaats heet "de Brinkhoeve" waarbij ook een theeschenkerij hoort. (NKC Campercontact sitecode 10941) een echt mooie plek.
26-6-2020 naar Bombay
We gaan weer verder langs de Waddenzee via Dokkum en Buitenpost naar de buurtschap De Bombay. De buurtschap Bombay ligt in de provincie Groningen dicht bij de plaats Lutjegast. De Bombay is eigenlijk alleen een lange straat met een aantal boerderijen maar wel leuk om hier door te rijden. Het is een beetje smal, dus rustig aan!. Voor de overnachting hebben we weer een mooie camperplaats gevonden in het dorp Doezum en wel bij Landgoed Jonker. (NKC Campercontact sitecode 5212). Hier blijven we het verdere weekend staan.
27-6-2020 fietsen naar Lutjegast
Het is vandaag weer stralend weer, ja het wordt weer warm, zo'n 30 graden. Dus op de fiets en lekker een rondje fietsen. Daar is deze omgeving ook erg geschikt voor. Zo kwamen we al fietsend ook in Lutjegast. Lutjegast staat bekend om de avonturier Abel Tasman. Deze is namelijk in Lutjegast geboren in 1603. Abel Tasman was een Nederlandse ontdekkingsreiziger in dienst van de Oost-Indische Compagnie. Tijdens zijn reizen ontdekte hij Tasmanië en Nieuw-Zeeland. Abel Tasman had als opdracht het land te onderzoeken, dat toen bekend stond als Nieuw-Holland (het tegenwoordige Australië). Hier in Lutjegast vind je ook het Abel Tasmanmuseum. Ook vind je hier het kunstwerk "De Baak" een enorm kunstwerk van Rob Schreefel, gemaakt in 2006 van grote zwerfstenen. Het lijkt op een hoog opgestapeld hunebed. Nu we weer verder willen fietsen gaat de lucht betrekken en verschijnen er donkere wolken aan het zwerk dus…..richting camperplaats voor we een nat pak krijgen. Al met al wel een mooie dag.