Variant Mini

815km

180km
Camperreis 2020 Wereldreis door Nederland

In verband met het Coronavirus (ook genoemd Covid19) maken we dit jaar geen buitenlandse camperreis, maar blijven in Nederland.
Via Camperstop.com kregen we in een nieuwsbrief de mededeling dat zij een Nationale Camper Rally 2020 hadden georganiseerd die inhield dat je

"Op Wereldreis door Nederland"

kon gaan. Het leek ons wel leuk om hier aan mee te doen. Hoe lang je er over wilde doen was vrij en je kreeg een keurig routeboekje thuis gestuurd. Ook moest je bij elk land of plaats een vraag beantwoorden of soms een opdracht doen. Dus we schrijven ons in en gaan op Wereldreis, waarvan hier ons verslag. (we beginnen bij de Sahara, vraag 22)
8-6-2020 naar de Sahara
We vertrekken thuis om 14:15 uur om aan de Wereldreis te beginnen. We rijden naar Ommen waar onze 1e wereldbestemming ligt, namelijk de Sahara. We rijden een mooie route via Daarle, Den Ham, Beerse richting Ommen. Omdat het al wat later op de middag is gaan we nu niet naar de Sahara, maar rijden door naar onze overnachtingsplaats, een mooie camperplaats nabij Ommen, genaamd Landgoed De Stekkenkamp. (NKC Campercontact sidecode 6794). De volgende dag zijn we op de fiets naar Ommen geweest en in de middag lekker in de omgeving rond gefietst en ook naar de Sahara gefietst. In de Sahara, een grote zandverstuiving, lekker even met de hond gewandeld. De temperatuur in de Sahara viel deze keer wel mee, het was rond 18 graden, dus goed uit te houden zonder water.
Toen we 's avonds weer gezellig in de camper zaten hoorden we plotseling een hard krakend geluid, of dat er een aanrijding had plaats gevonden. De camperplaats lag namelijk direct aan de doorgaande weg. Toen we gingen kijken bleek dat er een grote boom spontaan was omgeknapt en over de weg was gevallen. De boom bleek over een groot gedeelte hol te zijn. Een gedeelte van de takken viel nog net op het dak van een passerende auto. Wel schade, maar geen gewonden.
Met enige sensatie werd dus de avond besloten. De brandweer kwam en zaagde de boom aan stukken en maakte de weg weer vrij voor het verkeer en wij konden rustig gaan slapen. De Sahara is een heuse zandverstuiving in de gemeente Ommen. Rond 1840 is het gebied bebost om ervoor te zorgen dat het niet zou verstuiven en de grote zandvlaktes zo op hun plek bleven.
10-6-2020 naar Madrid en Engeland
Madrid. Vandaag rijden we eerst naar Madrid.  We komen door het mooie dorp Vilsteren. Vilsteren is een dorp met een prachtig landgoed met landhuis en een mooie molen. Op 20 juni is er altijd een boerenmarkt met lokale producten. Na Vilsteren komen we op de Tolhuisweg in Hessum, waar we aan de rechterkant Madrid vinden. Madrid is een café-restaurant met diverse doe gelegenheden, een speeltuin voor de kinderen een minigolfbaan enz. Vanwege de Spaanse stijl waarin het café-restaurant vroeger was gebouwd is de naam Madrid ontstaan. Wat vooral hier de aandacht trekt is het immens grote, nageschilderde, schilderij van De Nachtwacht.
Dit schilderij is geschilderd door de buurman van het café, Jan van der Horst. Hij heeft hier 5 jaar over gedaan en het was in 1990 klaar. Het is op ware grote geschilderd op een doek van ongeveer 4 x 5 meter. Nadat we de koffie met appeltaart op hadden en ons verzadigd hebben aan het mooie schilderij, zijn we weer verder gereden richting Engeland. Onderweg komen we langs het landgoed Den Aalhorst. Het landgoed is helaas niet opengesteld voor publiek. Via Zwolle, Hattem, Heerde, Epe, Vaassen en vervolgens Apeldoorn rijden we een mooie route over de Veluwe en komen bij Apeldoorn langs het paleis Het Loo. We gaan via Apeldoorn-zuid richting Beekbergen. Op de N788 nemen we de 2e weg rechts bij autobedrijf Hezeman, de Engelanderweg op. Daarna komen automatisch in de buurtschap Engeland.
Engeland. De naam Engeland is afgeleid van de vroegere gezamenlijke weidegrond, ook wel Enkel genoemd. Waar het gebied eerst Enkenland heette, veranderde dit in de loop van de jaren naar Engeland. Al in 801 kwam Engeland voor in een giftbrief. In de tussentijd is het vaak gebruikt als landbouwgrond, maar ook weer bebost, wat gezorgd heeft voor het huidige prachtige wandel-landschap. Vanuit Engeland rijden we naar onze overnachtingsplek, een kampeerboerderij in Wilp, genaamd Kampeerhoeve Bussloo (NKC Campercontact sidecode 26618).
Je kunt hier ook mooi fietsen in de omgeving. We hebben even een rondje
gefietst en bij een boer 20 lekkere scharrelkip eieren gekocht.
Dichtbij de deze kampeer-hoeve ligt ook een grote recreatieplas waar lekker kan worden gezwommen en  je kunt er ook helemaal omheen fietsen, wat we uiteraard ook gedaan hebben.
12-6-2020 naar Rome
Vandaag gaat de rit naar de buurtschap Rome. Het is vandaag ook veel kilometers, de rit is ruim 80 km. We gaan verder naar het zuiden en steken bij Beneden Leeuwen de Waal over. Na enige tijd komen we in het plaatsje Rossum, maar nu in Rossum Gelderland. Er is namelijk ook een Rossum in Overijssel. In het dorp Rossum gaan we direct een dijk op en aan deze dijk liggen enkele woningen en dat heet dan Buurtschap Rome.
De naam van de buurtschap Rome wordt al in 1840 vermeld. De meest aannemelijke reden voor de naam van het buurschap zijn de vele Romeinse vondsten die in Rossum gedaan zijn. Volgens een lokale historicus zou de naam afstammen van 'romen', wat in het dialect staat voor 'ver weg'.
Rome ligt langs de Maasdijk en telde in 1840 10 huizen met 65 inwoners.Tegenwoordig bevat de buurtschap nog altijd slechts een 10-tal panden. Vroeger woonden hier arbeiders van de steenfabriek. Je kunt nu ook zelf in Rome overnachten, want de buurtschap bestaat uit een rijtje huizen aan de linkerkant van de dijk en een vrijstaand huisje aan de rechterkant van de dijk waarin een B&B is gevestigd. Tevens is het ook een geliefde plek voor fietsers. Het is een mooie route door de Betuwe, de kersen zijn al rijp en op diverse plaatsen aan de weg te koop (5 euro per kilo).
Nadat we Rome hadden bezichtigd, rijden we door naar onze overnachtingsplaats in Hurwenen en we gaan daar naar de camperplaats "Het Uilennest" (NKC Campercontact sitecode 41278)
13 en 14-6-2020 Verblijf in Hurwenen.
We zijn vandaag zaterdag 13-6 op de fiets naar Zaltbommel gegaan. Zaltbommel ligt ongeveer 6 kilometer van Hurwenen vandaan, dus een leuke fietstocht. We hebben eerste de binnenstad van Zaltbommel bekeken en daarna hebben we een gootspoken-route gedaan in Zaltbommel.
Een zekere Joris Baudoin, kunstenaar en bedenker van betonnen spookbeeldjes, heeft diverse van deze beeldjes gemaakt en in dakgoten gezet. Hiervan is nu een spookgotenroute verkrijgbaar om deze verschillende gootspookjes op te sporen.
Het is leuk om deze route te lopen en de spookjes te vinden. Je loopt zo bijna de hele binnenstad van Zaltbommel door en dan kom je tot de conclusie dat Zaltbommel een mooie oude stad is en het bekijken waard is.
Zondagmiddag 14-6 hebben we nog wat in de omgeving rond gefietst en daarna lekker gerelaxt bij de camper.
15-6-2020 naar Bern en Austerlitz
Vanaf de camperplaats in Hurwenen rijden we weer richting Rome en dan richting Hedel en Ammerzoden. In Ammerzoden rijden we naar de Bernseweg. Rijdende op deze Bernseweg kun je rechtsaf naar de buurtschap Bern.
De buurtschap Bern bestaat uit een 4-tal boerderijen. Je rijdt hier op een verharde weg langs, maar dan gaat de weg over in een onverhard pad van ongeveer 800 meter, dat je ook langs het kasteel Nederhemert voert. Daarna kom je automatisch weer op de Bernseweg terecht. Het onverharde pad is goed te berijden, wel wat smalletjes voor een camper, maar het gaat. Op het 'eiland' Nederhemert ligt dus het buurschap Bern. Vermoedelijk is Bern gesticht in het jaar 1134 op de plaats waar de Abdij van Berne was. Vandaag de dag staat het, inmiddels weer bewoonde, brouwwershuis van de Abdij nog in Bern.
Austerlitz staat vooral bekend om zijn Pyramide, die in opdracht van een generaal van Napoleon, genaamd Auguste de Marmont, is opgericht op 12 oktober 1804 ter herinnering van het verblijf van zijn 18000 man grote legermacht op de Utrechtse heide. Hij droeg het monument op aan Napoleon die in dat jaar tot kiezer werd gekroond. De bouw duurde 27 dagen en de Pyramide heuvel is 36 meter hoog met 81 treden. Daar bovenop kwam nog een houten obelisk van 13 meter hoog. In 1894 liet Johannes Bernardus de Beaufort er een stenen obelisk op plaatsen.
Nadat we Bern gezien hebben en ook langs het kasteel Nederhemert zijn gereden gaan we nu op naar Austerlitz. We gaan via de richting van Everdingen Almere en Amersfoort naar Den Dolder. Daar komen we op de N224 richting Austerlitz. Na het Beauforthuis gaan we bij hectometerpaal 5,5 rechtsaf de Oude Postweg op. Deze weg voert ons dwars door het dorp Austerlitz.
De Pyramide heeft regelmatig onderhoud nodig, aangezien hij door zijn samenstelling van grasplaggen en zand niet bestand is tegen alle weertypes. Austerlitz heette vroeger kamp Utrecht. Koning Lodewijk noem het later Austerlitz vanwege de overwinning van zijn broer Napoleon bij Austerlitz in Tsjechië. Het echte Austerlitz staat vandaag de dag bekend als Slavkov u Brna in Tsjechië. In 1805 vond hier de slag bij Austerlitz plaats, waarbij Napoleon de Oostenrijkse en Russische legers versloeg. Na het bezoek aan deze Pyramide zijn we naar onze overnachtingsplaats gereden en komen we aan op de camperplaats "Aan het dorp" in Werkhoven. (NKC Campercontact sitecode 54263).
16-6-2020 Even naar huis
Omdat we het weekend thuis moeten zijn voor andere afspraken, rijden we vandaag richting huis, maar gaan onderweg eerst in Veenendaal bij familie op bezoek waar we een gezellige middag met elkaar hebben.