Variant Mini
© 2017 EgJo
Reis verslagen EgJo
Reisverslag Spanje-Algarve 01-06-2015 tot 15-07-2015 week 5

Maandag 29 juni 2015 (In Spanje)
We gaan vandaag richting Gijon, een grote plaats aan de kust in Noord Spanje. We rijden een erg mooie weg langs de kust met hele mooie uitzichten op de baaien waar we langs komen. En we komen over hoge viaducten (waar er heel veel van zijn hier in het noorden van Spanje). We rijden langs het natuurreservaat De Picos de Europa (letterlijk: "Pieken van Europa"). Dit is een bergketen in het noorden van Spanje, onderdeel van het Cantabrisch Gebergte, waarvan De Picos de Europa het hoogste deel vormt. De bergketen ligt zo'n 20 km ten zuiden van de Spaanse noordkust op de grens van de autonome regio's AsturiŽ, CantabriŽ en CastiliŽ en Leůn.
Aan de kust gekomen bij Gijon gaan we daar overnachten op een camperplaats aan zee.
De Picos de Europa
Een zicht op Gijon
Dinsdag 30 juni 2015 (Spanje)
Nadat we uit Gijon zijn vertrokken, rijden we via een mooie route richting Bilbao. We gaan zo dicht mogelijk langs de kust en hebben wederom hele mooie uitzichten.
Na dat we weer een stuk door het mooie natuurgebied de Picos de Europa zijn gereden komen we aan in Bakio, een klein plaatsje aan de kust, waar we een camperplaats vinden om te overnachten.
We lopen eerst nog even naar het strand, waar de Spanjaarden massaal met dit warme weer op af gekomen zijn. (net als bij ons aan het strand als het mooi weer is)

Woensdag 1 juli 2015 (Frankrijk)
We zijn om 09:00 uur vertrokken vanuit Bakio. We zitten inmiddels nabij de Franse grens. We willen vandaag dan ook Frankrijk binnen rijden. We gaan richting de plaats Dax.
Toen we om 15:00 uur in Dax waren aangekomen, bleek dat men naast de camperplaats aan het bouwen was met een gebouw. De camperplaats was echter wel bereikbaar, dus we gingen hier maar gewoon staan. Er stond al een Engelsman met een behoorlijk nieuwe camper en 2 hele oude campers waar waarschijnlijk een soort zigeuners in zaten, met veel honden. Zeker wel een stuk of 6 (groot en klein), maar goed we waren ter plaatse en we gingen hier gewoon staan
Direct kwamen de honden op onze Milou en Nojah af, maar dat ging allemaal goed. De Engelsman stond tussen deze 2 oude campers in en wij in een hoekje iets verderop. We hadden er dus ruimte tussen gelaten. De (mogelijke)zigeuners gingen op een gegeven ogenblik met hun oude campers weg en even later vroeg de Engelsman of hij niet naast ons mocht staan, want hij was toch wel een beetje bang voor deze wat rare mensen. Nou dat mocht natuurlijk wel. En toen ging hij zo dicht op ons staan dat we bijna geen ruimte meer hadden om de deur open te doen. Het waren wel heel gezellige mensen hoor, verder geen last van gehad en wel leuk met hun gepraat. De zigeuners zijn later op de avond nog teruggekomen, maar zijn  ’s nachts weer weggegaan en niet meer terug gekomen. Dus er was eigenlijk niets aan de hand. Dicht bij de camperplaats stond ook nog een arena. Dat er in Zuid-Frankrijk in Dax ook nog een stierenvechters-arena was hadden we niet verwacht!!!.
Donderdag 2-7-2015 (Frankrijk)
Vanuit Dax gaan we nu in de richting van Bergerac, waar de bekende lekkere Bergerac wijnen vandaan komen.
Onderweg komen langs grote velden met zonnebloemen. Een mooi gezicht al die gele velden waar de bloemen allemaal dezelfde kant op staan....naar de zon.
We hadden op de navigatie een mooie camperplaats gevonden bij een chateau in de plaats Monbazillac. Dit chateau wordt gerund door een Belgische dame en je mag bij haar in de wijngaard staan. Dit hebben we gedaan. We hebben hier 2 nachten gestaan. We hadden hier de toilet en douche ter beschikking.
Vrijdag 3 juli 2015 (Frankrijk)
We staan nog steeds tussen de druiven. Vandaag gaan we een door het chateau uitgezette wandeling door de wijngaarden maken. Maar eerst krijgen we nog een lekkere wijnproeverij We hebben hier 5 liter lekkere Rosé en 2 flessen witte wijn van het chateau gekocht.

Milou sprong tijdens de wandeling pardoes in een sloot met water. Het was ook heel warm en ze zocht afkoeling. Later vonden we een vennetje tussen de wijnstruiken waar Milou en Nonjah heerlijk in hebben gezwommen.
Het was een mooie uitgezette wandeling door de wijngaard. Erg leerzaam, want alles werd beschreven, de druivenrassen, de kweek, de behandeling enz.
Wij zijn het helemaal met Milou eens
Zaterdag 4 juli 2015 (Frankrijk)
Na 2 heerlijke dagen in de wijngaard zijn we vandaag weer vertrokken. We gaan richting Limoges. Het was vandaag niet zo’n mooie route. De weg was vrij eentonig, rechtuit en lang.
Maar om 12:00 uur kwamen aan op een camperplaats van een voormalige camping. Dit was in het plaatsje St. Laurent sur Gorre. Het was in een bosperceeltje. De plaats kost 6 euro en de stroom was 2 euro voor 6 uur. We wilden hier eigenlijk het weekend blijven, maar omgerekend was een camping goedkoper. Dus hebben we besloten om toch maar te verkassen naar een camping  We zijn om 15:00 uur weer weg gereden en kwamen om 15:45 uur op camping Du Lac in Saint Mathieu. We hadden hier een prachtplaats en zijn het verdere weekend gebleven.
We hadden een hele grote plaats. Het is een mooie terrassencamping met goed afgeschermde plaatsen.

We hadden ook geluk, er was een welkomsavond voor alle campinggasten. We werden zelfs door de burgemeestersvrouw welkom geheten.

Het was heel gezellig en er waren Fransen-Belgen-Duitsers-Engelsen en wij Nederlanders
Als aandenken mochten we de glazen houden