Variant Mini
2017 EgJo
Reis verslagen EgJo
Reisverslag Spanje-Algarve 01-06-2015 tot 15-07-2015 week 4

Maandag 22 juni 2015 (naar het Einde van de Wereld in Portugal)
We zijn naar het “Einde van de Wereld” gegaan. Het zogenaamde “Einde van de Wereld” ligt bij Cabo de Sáo Vicente (Kaap Saint Vincent). Men dacht vroeger dat dit werkelijk het einde van de bewoonde wereld was, want men zag niets anders meer dan water.
De Kaap Sint-Vincent (Portugees: Cabo de São Vicente) is een kaap in de Portugese regio Algarve. De Kaap Sint-Vincent vormt de zuidwestelijke punt van het vasteland van Europa.
De Kaap Sint-Vincent is genoemd naar Vincentius van Zaragoza. De kaap bevindt zich circa zes kilometer ten westen van het dorp Sagres.De 24 meter hoge en 150 jaar oude vuurtoren is de enige bebouwing in de wijde omgeving. Met een zichtwijdte van 90 km is dit één van de belangrijkste bakens langs de Atlantische kust. De vuurtoren is gebouwd op de ruïnes van een oud klooster. Enkele restanten zijn nog altijd zichtbaar.
En dan een lekker kopje koffie.....met een braadworst???  (de laatste kans      )

Vandaar uit weer verder gereden naar een camperplaats in Grândola, waar we hebben overnacht. We reden een mooie route door een mooi landschap. Onderweg zagen we een huis helemaal voorzien van borden en tegeltjes.
Dinsdag 23 juni 2015 (In Portugal)
We zijn om 09:25 uur weer verder gereden naar Porto. Vandaag schijnt de zon niet en is het bewolkt. Het landschap waar we doorrijden lijkt veel op dat van de Veluwe bij ons in Nederland. Het is droog, zanderig en veel heideachtige beplanting. Bij de plaats Aqueda rijden we over een heel hoog viaduct en kijken in een heel diep ravijn…brr het was wel heel hoog, bijna hoogtevrees als je in dat diepe dal keek.
Om 17:00 uur (Portugese tijd, in Nederland is het 18:00 uur) komen we aan bij camping Marisol in Porto. Deze camping Marisol was ook nog aan zee, maar had wel hele kleine plaatsen.
Woensdag 24 juni 2015 (In Portugal)
We zijn vandaag met de bus naar Porto geweest. De hondjes moesten in een tas anders mochten ze de bus niet in. In Porto zijn we met de bus mee gereden tot aan de Trinidade en daar zijn  we uitgestapt. Na een lekkere cappuccino zijn we toen naar beneden naar de brug gelopen en hebben onderweg de mooie gebouwen bekeken. Porto is inderdaad een hele mooie stad om te bekijken. Onder bij de brug bij de kathedraal hebben we een treintje genomen die ons nogmaals rond reed door de stad en naar het Porthuis Velha bracht waar we een leuke rondleiding kregen en een portproeferij tot slot. Hierna hebben we bij bushalte Sandeman weer de bus terug genomen naar de camping. Kortom een MOOIE EN GESLAAGDE DAG IN PORTO, zeker de moeite waard om te bekijken. (Zie deze foto-impressie)
De Trinidade
Een straat beeld
Het stationsgebouw helemaal betegeld
Het porthuis Velha
Een port-proeferij
Donderdag 25 juni 2015 (In Spanje)
We zijn om 09:00 uur (Portugese tijd) weer vertrokken van camping Marisol. We gaan vandaag naar Santiago de Compastella (Spanje) .
Daar bevindt zich een grote basiliek, de Kathedraal van Santiage de Compostella, waar veel wandelaars naar toe gaan.
Volgens een legende zou het graf van de apostel Jakobus, één van de discipelen van Jezus, zich hier bevinden. Zijn stoffelijk overschot zou, nadat hij in Palestina was onthoofd, in een stenen boot zijn gelegd waarin ook twee van zijn discipelen meereisden. De boot bereikte vanzelf de Galicische kust, waarna het dode lichaam werd begraven in de berg Libredón. Over het graf verrees een machtige basiliek.
De kerkelijke feestdag van de apostel Jacobus is op 25 juli. Hij is de patroonheilige van Spanje (in het bijzonder van Galicië en Santiago de Compostella). Op die dag is het dan ook groot feest in Santiago de Compostella.
De route borden om naar Santiago de Compostella te lopen
Helaas zat de kathedraal helemaal in de steigers
Nadat we dit bekeken hadden zijn we in de naburige plaats El Molino op een camperplaats gaan staan om te overnachten.
Vrijdag 26 juni 2015 (In Spanje)
We zijn om 09:00 uur weer vertrokken. Omdat het weekend weer voor de deur staat, gaan we naar een camping, waar we internet hebben om te chatten (WhatsAppen) met de kinderen en kleinkinderen en met vrienden en kennissen en blijven daar het weekend
We rijden naar de camping Valdovino die aan de kust in het Noord-westen van Spanje ligt. Dit is een kleine camping met heel veel mooi bloeiende Hortensia struiken. ’s Middags zijn we even naar het strand gelopen, waar Milou uiteraard direct weer de zee in moest en niet verdacht was op een hoge golf die er aan kwam en die haar helemaal overspoelde. Ze rolde helemaal onderwater terug op het strand, maar het deerde haar niets.