Variant Mini

5408 km
125 km
Maandag 23-7-2018 (Frankrijk)
Vandaag rijden we naar het oude middeleeuwse plaatsje Arinthod dat in de Jura ligt. We hebben een mooie landelijke route gereden, die ook voor een deel langs de rivier  L' Ain ging. Het stuk langs de rivier was erg mooi. Hierbij kwamen we ook nog langs het. viaduct Cize-Bolozon. Het Cize-Bolozon-viaduct is een  gecombineerde spoorbrug- en verkeersbrug over het dal van de rivier Ain in Frankrijk.
De bouw begon in 1872 en in 1875 werd het viaduct opengesteld. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd het echter verwoest. Omdat het viaduct deel uitmaakte van de belangrijkste spoorwegverbinding naar Parijs, werd het kort na de oorlog weer herbouwd. In mei 1950 werd het herbouwde viaduct geopend.
Het viaduct heeft twee niveaus: een voor autoverkeer en een voor treinen. Het viaduct maakt deel uit van de Ligne du Haut-Bugey, de spoorwegverbinding tussen Bourg-en-Bresse en Bellegarde-sur-Valserine. De lijn was in 2005 gesloten voor werkzaamheden.Hierbij werd tevens het viaduct verstevigd.
Arinthod is een leuk plaatsje om wat rond te lopen. Het is al een heel oud plaatsje. Het ligt in het departement Jura. We verbleven hier op een kleine camperplaats met stroom aan de rand van het plaatsje. (NKC Sidecode 8862)
Dinsdag 24-7-2018 (Frankrijk)
Omdat er verder in Arinthod niet veel te beleven is zijn we vandaag weer doorgereden naar de plaats Piere de Bresse. Piere de Bresse ligt in de Bourgogne-Franche-Comté en stelt als plaatsje ook niet veel voor. Wel staat er een mooi kasteel waar we nog even naar toe zijn gelopen. De camperplaats ligt bij een voetbalveld is rustig en gratis met stroom. Veel konden we ook niet doen want voor een wandeling of ver lopen is het te warm. Het is weer 35 graden en dat is voor de hondjes ook te warm om lang te lopen. (NKC Sidecode 25340)
Woensdag 25-7-2018 (Frankrijk)
We rijden vandaag niet erg ver. We gaan naar de plaats Gray. Gray ligt in de Haute Saône. De camperplaats ligt aan de rivier de SaŰne. De hondjes konden hier ook nog even lekker in het water staan.Een mooie camperplaats om te overnachten. (NKC Sidecode 10535)
Donderdag 26-7-2018 (Frankrijk)
Ons eindpunt vandaag is de plaats Corre. Daar is een camperplaats bij een kleine jachthaven aan een zij-riviertje van de rivier de Saône. De camperplaats ligt ruim in een weide met grindplaatsen waar je op kunt staan. Het riviertje loopt achter de camperplaats langs. Er is ook een kleine sluis en toch wel een redelijke drukte van kleine jachten die door deze sluis gaan. We hebben dus wel wat te kijken. Het is warm en drukkend weer en tegen de avond begint het te betrekken en krijgen we een onweersbui met afkoelende regen zodat we afgekoeld de nacht ingaan. (NKC Sidecode 2121)
Vrijdag 27-7-2018 (Frankrijk)
Nadat we s’morgens weer zijn vertrokken, komen we door de plaats Bains Les Bains waar we langs een markt rijden. Het is een tamelijk grote markt, dus stoppen we om over de markt te lopen. Het is een markt met allerlei goederen, kleding, fruit, vlees, schoenen enzovoort, alleen, tot onze verbazing, geen Franse worsten, die je toch veel op markten kunt vinden. Jammer want onze gekochte Fanse worsten zijn bijna op. Na deze markt rijden we verder en hebben een overnachtingsplek uitgekozen via France Passion bij een wijncave in de mooie plaats Ribeauvile, bij wijncave Jean-Paul Ostermann in de Elzas. (France Passionnummer 68150).
Na hier aangekomen te zijn hebben we het mooie Ribeauville bekeken. Het is echt een hele leuke plaats met veel vakwerkhuizen in allerlei kleuren. Ook de Ooievaars zijn druk in de weer, want overal op de hoge gebouwen zoals de kerk zijn nesten met jongen die gevoerd worden. Het is een leuk gezicht. Hierna hebben we bij wijncave Jean-Paul Ostermann nog enkele heerlijke wijnen geproefd en een doos heerlijke witte Pinot Gris gekocht.
Bij de familie Jean-Paul Ostermann op het erf
Voordat we bij Ribeauville aankwamen hebben we nog een mooie col gereden, Col du Bonhomme. Deze is 949 meter hoog en ligt in de Vogezen.
De plaats Ribeauville
Zaterdag 28-7-2018 (Frankrijk)
We gaan naar de mooie Elzas en rijden vandaag via Colmar, wat ook een mooie plaats is, maar veel groter, naar nog een leuke plaats in de buurt en dat is Eguisheim. Aan de rand van Eguisheim is een camperplaats, maar toen we daar aankwamen bleek dat je er niet meer mocht staan. Het was nu verboden voor campers en alleen autobussen mochten er gaan staan. Gelukkig bleken in Eguisheim zelf nog 2 wijncaven te zijn die via France Passion hun terrein open stelden voor campers. We kozen voor een mooie plaats bij wijncave Domaine Antoine Stoffel (France Passionnummer 68420 NKC Camperplaats Sidecode14869). In de middag hebben we het mooie plaatsje Eguisheim bekeken, wat echt de moeite waard is. Later nog bij de wijncave waar we stonden 2 lekkere gekoelde flessen Pinot Gris Rosé gekocht.