Variant Mini

5408 km
125 km
Maandag 16-7-2018 (Frankrijk)
In de vroege ochtend hadden we eerst een hevige onweersbui met veel regen. Dit was heerlijk verkoelend en goed voor het stof. We rijden via de Vaucluse verder omhoog en komen ook door het mooie plaatsje Orange. Orange heeft bindingen met het huis van Oranje. In 1544 erfde Willem van Nassau deze stad van zijn neef René van Chalon en zo werd hij prins van Orange (Oranje). Daarom heet ons koningshuis Van Oranje Nassau. Orange is een mooie plaats om te bezoeken. We zijn hier zo'n 18 jaar geleden met onze kinderen ook geweest.  In het begin van Orange staat een triomfboog. De triomfboog van Orange (Frans: Arc de Triomphe d'Orange)
Even een stukje geschiedenis:
Onderzoek heeft uitgewezen dat de boog gebouwd moet zijn tijdens de regeerperiode van Augustus. Hij is gebouwd over de voormalige via Agrippa, ter ere van de veteranen van de Gallische Oorlog, en het tweede legioen. Later werd de boog gereconstrueerd in opdracht van keizer Tiberius, ter ere van de overwinningen van Germanicus Julius Caesar op de Germanen in het Rijnland.
Op de boog staat een inscriptie van de oorspronkelijke naam van Orange (Colonia Julia Firma Secundanorum Arausio). Later kwam daar een inscriptie ter ere van Tiberius bij. De boog was oorspronkelijk gebouwd van grote blokken kalksteen. Hij heeft drie bogen, het centrale deel groter dan de twee buitenste zijden. Het geheel is 19,21 meter hoog en 8,40 meter breed. Elk gedeelte heeft twee halfzuilen in de Korinthische orde. Het ontwerp van de boog in Orange werd later gebruikt voor de Boog van Septimius Severus en de Boog van Constantijn in Rome.
De boog is versierd met reliëfs van diverse militaire onderwerpen, zoals zeeslagen en de strijd tegen Germanen en Galliërs. Op een van de afgebeelde veldslagen is een soldaat te zien die een schild, met daarop het wapen van het Legio II Augusta, vasthoudt.
Sinds 1981 staat de boog, samen met het Romeins theater van Orange op de werelderfgoedlijst van UNESCO.

Als familie hebben we ook een leuke herinnering aan deze Arc de Triomfboog. Zoals gezegd waren wij hier 18 jaar geleden ook op vakantie in Bagnols-sur-Cèze en gingen ook naar Orange om dit te bekijken. We reden met 2 auto's. Eén van onze zonen reed achter ons en raakte ons kwijt. In Orange belde hij ons en vroeg waar wij waren. Wij zeiden "wij staan nu bij de Arc de Triomphe". We zagen hem aan komen rijden, maar toen zei hij: "Waar dan...ik zie helemaal geen boot" en toen reed hij langs ons heen. Ja dat was lachen. Even later vonden we elkaar. Hij dacht "een Arc, dat zal wel een boot zijn", maar die zag hij dus niet. Zoiets blijft je altijd bij :-)
Na het bezoek aan Orange komen we om 14:00 uur aan bij wijncave Claude en Jean-Luc Monteillet in Grignan. Deze overnachtingsplek komt uit France Passion waar we ook lid van zijn. Het plaatsje Grignan is een leuk oud plaatsje dat we later in de middag nog hebben bezocht. Leuk om hier wat rond te lopen. (Camperplaats NKC Sidecode 2214 en France Passionnummer 26230)
Onze camper
Dinsdag 17-7-2018 (Frankrijk)
Na een heerlijke rustige nacht rijden we vandaag verder en komen onderweg door het plaatsje Loriol sur Drôme waar we zijn gestopt. Het is een heel oud plaatsje dat we even moesten bekijken. Er zijn allemaal smalle steegjes en onderdoorgangetjes. Kortom een heel leuk plaatsje om even in rond te lopen. Nog een lekkere kop Capucinno gedronken en toen doorgereden naar onze overnachtingsplek, weer bij een wijn domaine cia France Passion.
Het is het wijndomaine Distaise in de plaats Grane in de Drôme. (Camperplaats NKC Sidecode 19291 en France Passionnummer 26400)
Het plaatsje Grignan
Woensdag  18-7-2018 (Frankrijk)
Inmiddels zitten we in de buurt van de route van de Tour de France en rijden vandaag door een groot walnotenbos. Deze streek staat bekend om de walnoten, waar ze van alles van maken, olie, noga, wijn likeur enz. Na een mooie rit door dit walnoten gebied komen we in de middag aan op een Camperplaats, ook midden tussen de walnoten- en abrikozenbomen, genaamd Aire de Campingcar Vercorssnoix in de plaats Saint Jean en Royans. Deze camperplaats was gratis met stroom. In het bijbehorende winkeltje van deze walnotenboer hebben we nog enkele dingen gekocht. We blijven hier nog 2 dagen omdat de Tour de France hier ook langs komt, dus zitten we op de 1e rij om dit spektakel weer eens te zien. (NKC Sidecode 60572 en France Passionnummer 26190)
Donderdag 19-7-2018 (Frankrijk)
Vandaag zijn we op de fiets naar het nabijgelegen plaatsje Saint-Nazaire gegaan. Het was een fietstocht van ongeveer 30 km heen en terug, berg op en berg af, maar dat ging prima, alhoewel we soms toch aardig moesten mee trappen om boven te komen op soms steile stukken. Saint-Nazaire is de toegangspoort tot de Royans.Het dorpje op de rode rotsen spiegelt zich in het water van de Bourne, een wilde bergrivier die zich vanuit de Vercors een weg baant naar de Isère. Met de Vercors op de achtergrond lijkt het net een postkaart!
Aan de ingang van Saint-Nazaire word je overweldigd door de enorme aquaduct. Ze werd gebouwd tussen 1876 en 1878 om de vlakte van Valence te bevloeien. Met een panoramische lift word je 35 meter hoger gebracht en heb je een mooi uitzicht over het dorp, de Vercors en de Bournevallei. Aan de voet van de aquaduct kan je inschepen op een stoomraderboot en een tochtje maken op de Rhône.
In Saint-Nazaire kan je ook de prehistorische grotten van Thaïs bezoeken. Ze werden 17.000 jaar geleden bewoond door de Cro-Magnonmens en opgravingen hebben interessante voorwerpen blootgelegd die ons een idee geven van het dagelijks leven van onze verre neven. De grot op zich is echter ook geologisch interessant. Ze is een van de kleurrijkste van Frankrijk en biedt een schitterend spektakel van stalagtieten, bizarre kalksteenvormingen en fijne draperieën. Een leerrijke uitstap, ook voor de kinderen. Toen we terug bij de camperplaats waren werd ons vriendelijk verzocht de camper te verplaatsen omdat de pipowagen, waar we dicht bij stonden, verhuurd werd. Dit was logisch dus hebben we een ander plekje gezocht op het terrein.
Vrijdag 20-7-2018 (Frankrijk)
We kregen vanmorgen van de eigenaar een zak met heerlijke pruimen omdat we moesten verkassen vanwege de pipowagen. Dit was een leuke verrassing en ze smaakten heerlijk. Vandaag komt de Tour de France  hier langs, dus gaan we met de camper al vroeg s’ morgens op pad om in de buurt een goede plek langs de route te vinden waar we het gedurende de dag goed kunnen uithouden. We hebben toch alles bij ons, stoelen, koffie, koel drinken enz. Vanaf 13:00 uur is de weg afgesloten en om 15:00 uur komt de reclame-karavaan er langs. Er wordt van alles naar je toegegooid, petjes, sleutelhangers, cakejes, tassen enz. Om 16:00 uur komen de wielrenners er langs. Er is een kopgroep van 4 man en na enkele seconden het grote peloton. Het gaat allemaal zo snel dat je geen tijd hebt om renners te herkennen. Maar goed het is wel een heel spektakel om mee te maken. Nadat alles voorbij is gaan we weer terug naar de camperplaats bij de walnoten om te overnachten.
Zaterdag 21-7-2018 (Frankrijk)
We rijden vandaag eerst naar de dierenarts in Saint Jean en Royans want onze hond Nonjah had een zere poot. We vermoeden dat er een grasaar tussen haar tenen naar binnen is gegaan, want het is dik en lijkt ontstoken. De dierenarts dacht ook dat dit zo was en moest er een snee  in maken om te kunnen onderzoeken of de grasaar nog te vinden was. Nonjah moest dus onder narcose en we moesten 2 uur wachten om haar weer op te halen. Het bleek dat de dierenarts de grasaar niet meer kon vinden. Hij was er al uit, of hij was verder naar boven in de poot gekropen. Daarom moest de snee open blijven, zodat de grasaar er eventueel weer uit kon komen. Wel moesten we de snee 2 x per dag goed spoelen met een speciale vloeistof die we van de dierenarts mee kregen. Ook kregen we nog pijnstillers en antibiotica tabletten mee. Na dit gedoe waren we 100 euro lichter en konden pas na 2 uur onze reis vervolgen. Maar goed Nonjah kon er ook niets aan doen en je helpt het beestje graag.
Na weer een mooie rit door het walnotenbos kwamen we in de middag aan bij het meer van Paladru, waar we een goede kleine camping opzochten direct aan het meer waar we het verdere weekend blijven. Camping NKC Sidecode 22154)