Variant Mini
Reis verslagen EgJo
Reisverslag Frankrijk-Spanje 02-06-2014 tot 16-07-2014 week 5

30-06-2014
Het zonnetje schijnt en het is droog!! Vanmiddag gaat de zon schijnen en wordt het mooi weer. Na weer een mooie rit door de graanvelden, rijden we Duitsland binnen.
We komen om 14:45 uur aan op Campingplatz Siersburg in Siersburg in Duitsland en hebben een mooi plekje aan het riviertje de Nied. Nonjah en Milou genieten lekker van de eendjes die hier in het water zwemmen en op de kant lopen. Op deze camping blijven we weer een week
01-07-2014
We zijn vanmorgen even naar het plaatsje Siersburg gefietst, het is een klein dorpje waar niet veel te beleven is. Een paar leuke winkeltjes, waar we wat souvenirs hebben gekocht. Vanmiddag gaan we lekker genieten in de zon. Het blijkt dat onze buren, die met een caravan zijn, ook uit het oosten des lands komen. Na een korte kennismaking blijkt zelfs dat de vrouw een zuster is van onze overbuurman. Hoe klein kan de wereld zijn.
02-07-2014
Vandaag hebben we een mooie fietstocht gemaakt langs de rivier de Saar. Langs deze rivier zijn we naar de plaats Saarlouis gefietst. We hebben in Saarlouis wat rond gelopen en een lekkere kop cappuccino gedronken met een groot stuk koechen daarbij. Het was een mooie fietstocht van 32 km.
03-07-2014
Vandaag hebben we een fietsroute gedaan. De Niedtalradweg. Deze route gaat helemaal langs de rivier de Nied. Het was zeker een hele mooie fietsroute. We zijn bij de Nied gestopt en de honden hebben hier lekker in gezwommen. Nonjah heeft hier voor het eerst echt gezwommen.
04-07-2014
We zijn om 09:00 uur vertrokken.Wij gaan naar een camping in Monschau. Het was een hele mooie route door de Eifel, erg bochtig en klimmen en dalen. Bij de camping aangekomen moesten we een scherpe bocht naar rechts maken van de weg af om bij de ingang van de camping te komen. Op het moment dat we de bocht namen begon de camper te schudden. We dachten dat we een lekke band hadden, zo voelde het aan. Bij de camping gestopt, maar daar bleek dat er met de banden niets aan de hand was, wat het schudden in de bocht dan geweest is, is voor ons een vraagteken. De camping vonden we niet mooi, er was ook geen beheerder, het bleek dat die alleen ’s avonds tussen 19:00 en 21:00 uur aanwezig was. Het leek ons dus niks en we zijn weer verder gegaan. Tijdens het rijden bleef de camper bij het optrekken schudden. Er was dus iets niet goed. We vertrouwden het niet en zijn in het plaatsje Donzen, dat vlakbij Monschau ligt, naar een garagebedrijf gegaan, Garage Fransen heette die. Daar hebben ze de camper boven de werkput gezet en hem nagekeken. Volgens de monteur zou er een bout bij het rechtervoorwiel niet meer vast te zitten. Hij dacht dat deze gebroken was, maar dat was niet zo. De bout had helemaal haast geen draad meer op zich zitten zodat hij als het ware speling had in het gat waar hij in vast moest zitten. Ze hebben de bout vervangen. 2 monteurs hebben er bijna 2 uur aan gewerkt omdat het op een moeilijk te bereiken plaats zat.
Joke kreeg en kop koffie en ijsje omdat ze buiten op een bankje zolang zat te wachten. Toen het klaar was kwam de eigenaar Franzen bij ons en vertelde wat ze hadden gedaan en adviseerde ons er toch weer een oorspronkelijke bout in te laten zetten. Toen we vroegen wat de reparatie koste wilde ze geen geld hebben en wensten ons nog een fijne vakantie toe. Een applaus en een hele warme douche voor dit garage bedrijf. Maar toen we weer een eindje op weg waren bleek dat het euvel niet was verholpen en de camper nog steeds schudde bij het optrekken, vooral in de 3e en 4e versnelling. Omdat de monteurs in de garage zoveel werk hadden gehad en zo vriendelijk waren zijn we niet naar hen terug gegaan om te zeggen dat hun reparatie niet goed was. We zijn op een parkeerplaats van een Lidl winkel gaan staan en hebben de ANWB-Alarmcentrale gebeld. We hebben tenslotte ook pechhulp in het buitenland bij de camper. De ANWB heeft de ADAC ingeschakeld die later met een bergingsauto kwam om de camper op te takelen en naar hun garage te brengen voor reparatie.
In de ADAC garage het probleem uitgelegd en gezegd dat je het schudden alleen kunt voelen als je een proefrit maakt. Dit hebben ze gedaan. Het was vrijdag en inmiddels al rond 17:00 uur. Het was de dag dat Duitsland om 18:00 uur tegen Frankrijk moest voetballen, dus kwam hetj voor hen slecht uit! Na de proefrit zei de monteur dat het schudden kwam omdat een rubberring van de uitlaat kapot was en bij het optrekken de uitlaat zo schudde dat je dat voelde. Daar geloofden we natuurlijk geen biet van en hebben hun dat ook gezegd. Maar zij hielden het vol en maakten de uitlaat op meerder plaatsen vast met ijzerdraad. Hierna hebben ze weer een proefrit gemaakt. Nou tijdens de proefrit bleef de camper schudden, maar volgens de monteur was dit niet erg en lag het aan de ouderdom van de camper….dat was zijn uitspraak en daar konden we het mee doen…oja en 20 euro betalen. Ze hadden volgens ons meer belang bij de voetbalwedstrijd dan bij het onderzoek aan de camper.
Dan is garage Franzen een stuk beter!! De ANWB hulpdienst belde ons ook meerdere keren hoe het er voorstond. We hebben toen met de ANWB afgesproken dat we naar de volgende camping reden en daar het weekend zouden blijven. De ANWB zou een Fiat garage voor ons zoeken op de route naar Attendorn die we die maandag zouden gaan rijden. Dit bleek een Fiat garage te zijn in Koln, de firma Birkes. We hebben alle lof voor de ANWB hoe zij ons hebben geprobeerd voort te helpen, zelfs kregen we nog een technisch man aan de telefoon die probeerde de klacht telefonisch te beoordelen.
Dat was wel moeilijk voor hem, hij dacht dat het misschien iets kon zijn met het rubber van de motorsteun of ophanging van de versnellingsbak. Dit was niet erg, maar wel oncomfortabel.
We zijn dus door gereden naar de camping Heimbacher Campingplatz, in Heimbach, waar we om 18:15 uur aankomen en het weekend blijven.