Variant Mini
2017 EgJo
Reis verslagen EgJo
09-06-2014
Toe we vanmorgen vertrokken regende het, maar even later was het weer schitterend weer. We hebben onderweg boodschappen gedaan en getankt. We rijden door naar St. Nazaire om daar nog de restanten van een grote onderzeeboot haven van de 2e Wereld Oorlog te bezichtigen. Tijdens de 2e WO was St. Nazaire de thuishaven van het 7e flotielje onderzeërs van de Duitse Kriegsmarine, waartoe de U96 behoorde, die de hoofdrol speelde in de film "Das boot". Op 28 maart 1942 vielen 600 Britse commando's de dokken van St. Nazaire aan waaronder het enige dok langs de Atlantische kust dat groot genoeg was voor het Duitse slagschip Tirpitz. Duitsland hield de stad vast tot aan het einde, en zo werd St. Nazaire als laatste Franse stad bevrijd op 11 mei 1945 (dus na de capitulatie.) Toen we in St. Nazaire aankwamen was er geen enkele verwijzing naar deze dokken. We zijn gewoon richting haven gereden en we kwamen vrij vlot bij deze dokken uit. Het is wel een indrukwekkend bouwwerk, maar verder valt het qua bezienswaardigheid wel een beetje tegen
Na deze bezichtiging komen we om 16.45 uur aan op camping Le Ranch in  La Plaine sur Mer. Deze camping ligt iets onder St. Nazaire aan de overzijde van de Loire
10-06-2014
We willen vandaag naar het eiland Noimoutier-en-J'ill.  Maar toen we bij de oversteek Passage du Gois kwamen bleek dat deze oversteek was gesloten wegens werkzaamheden. De oversteek Passage du Gois is een unicum in de wereld want deze kan alleen bij eb worden gebruikt. ik kon alleen op afstand het eiland filmen. Dus dat was wel een beetje balen!
Oké jammer dat we niet naar het eiland kunnen, dus gaan we naar La Rochelle waar je 3 hele oude stadstorens kunt bezichtigen. In La Rochelle aangekomen blijkt ons dat de torens op dinsdag gesloten zijn....en het is vandaag DINSDAG!. opnieuw balen dus. We bewaren dit allemaal maar voor een volgende keer als we weer in de buurt zijn. We gaan maar weer verder en komen om 16.30 uur aan op camping Domaine Bernezac in Saint Palais sur Mer.
Via een poort kun je vanaf de camping zo aan het strand komen. Deze poort is alleen toegankelijk voor camping-gasten. We zijn op deze camping 2 dagen gebleven. Het weer was uitstekend en Saint Palais sur Mer is een leuk plaatsje om te bekijken.
Ook Nonjah en Milou vinden het prachtig aan het strand.
Ze kunnen zich even lekker uitleven door te rennen over het strand. (daar waar het is toegestaan)
11-06-2014
We gaan weer verder en rijden nu vanaf de Atlantische Oceaankant schuin dwars door Frankrijk naar de Oostkant, naar de Middellandsezee. Het is 32 graden, dus behoorlijk warm. We komen onderweg door hele leuke kleine plaatsjes en rijden zo lekker door de mooie binnenlanden van Frankrijk. We komen om ongeveer 17.30 uur aan op camping Ile Du Bidounet in het plaatsje Moisac.
De toegang tot de camping Ile Du Bidounet
We rijden langs de vele wijngaarden
12-06-2014
Camping Ile Du Bidounet is een mooie camping in een mooie omgeving. We gaan vandaag weer verder richting Perpignan.  Het is 33 graden, lekker warm dus, maar er staat ook een lekker windje die het aangenaam maakt om buiten te zijn. We rijden over een dunne landstrook (zie navigatie hiernaast) waar we aan weerzijden mooie uitzichten hebben op zee en binnenwater. We komen bij de plaats Port Leucate. Een leuke plaats met een grote jachthaven. Hier zoeken we een camping. We komen om 14.30 uur aan op camping Rives des Corbiéres.
Port Leucate
's Avonds gaan we lekker TV kijken. Nederland moet namelijk tijdens het Wereldkampioenschap voetballen tegen Spanje spelen.

Het was een hele mooie wedstrijd en Nederland won met 5-1 en we hebben even laten zien dat we Nederlanders zijn :-)
We blijven hier het weekend. We gaan op de fiets naar Port Leucate naar de jachthaven. Er stond een straffe wind, dat is aan de hondjes wel te zien.