Variant Mini
2017 EgJo
Reis verslagen EgJo
2014 wordt een reis naar het zuiden, richting Spanje.
We zien wel hoever we komen. We gaan eerst naar Normandië omdat het 70 jaar geleden is dat de invasie van de 2e Wereldoorlog daar heeft plaats gevonden en er nu een hele grote herdenking is
02-06-2014
We zijn rond 10.00 uur vertrokken voor een reis naar het zuiden richting Spanje.
We zijn naar Westende in België gereden en daar vonden we een leuke camperplaats aan zee waar we hebben overnacht.
De camperplaats was pal aan het strand.
03-06-2014
We zijn weer rond 09.30 uur vertrokken uit Westende en we krijgen onderweg veel regen.Rond 16.00 uur komen we aan op camping La Falaise in Equihen-Plage.
04-06-2014
Op deze camping hebben we ook uitzicht op zee, maar het regende zo dat de zee haast niet was te zien tegen de grijze bewolking, daarom zijn we weer vertrokken en rijden nu naar Honfleur. Het was een trieste rit, want het regende de gehele dag. We komen om 16.30 uur aan op camping La Briquerie in Honfleur. Hierna zijn we uit eten gegaan in het restaurant van de camping.
05-06-2014
Camping La Briquerie is een hele mooie 5 sterren camping dus de moeite waard om te onthouden. Het is al 5 juni dus gaan we snel verder naar Omaha Beach voordat het te druk wordt om nog een plekje te vinden.
Onderweg werd het echter al steeds drukker en al snel bleek dat er geen plekje meer op een camping vrij was. Dan komen we door het dorpje Colleville Sur Mer het was er heel druk met militairen en militaire voertuigen uit de 2e WO.
We reden langs een weiland en daar was nog een plaatsje vrij voor een camper. Dus direct daar het weiland opgereden en we stonden toch nog op een mooie plekje dicht bij het invasie-strand van Omaha Beach.
We gaan op de fiets naar het dorpje Colleville Sur Mer waar de grote Amerikaanse begraaf-plaats ligt.

Op het strand bij Omaha Beach vond al een herdenking door oud-strijders plaats.

Ook vertelde een oud-strijder hoe hij de invasie had meegemaakt en ervaren. Het heeft meer dan 50 jaar geduurd voor hij weer naar Normandië durfde terug te gaan, maar hij werd toen zo geweldig ontvangen dat hij nu nog elk jaar terug komt.
06-06-2014 (verjaardag Milou 3 jaar)
Omdat we gisteren al veel hebben rond gefietst en we niet met de hondjes op de Amerikaanse militaire begraafplaats mochten komen (waar we in het verleden al eens zijn geweest) zijn we verder lopend naar het dorpje Colleville Sur Mer gegaan. Op de Amerikaanse begraafplaats vonden herdenkingen plaats waar de wereldleiders ook bij aanwezig waren. We zagen een stoet van presidenten zoals Obama - Poëtin - François Hollande - Merkel - Rutten enz. voorbij komen.
07-06-2014
Nadat we alles zo'n beetje bekeken hadden wilden we weer met de camper verder rijden, maar alles was nog afgezet. De politie vertelde ons dat de herdenkingen tot ongeveer 13.00 uur zouden duren en dat dan weer alles was vrij gegeven. Dus zijn we om ongeveer 14.00 uur gaan rijden. Maar waar we ook kwamen telkens werden we weer weg gestuurd of moesten we een omleiding volgen omdat toch alles nog was afgesloten. Eindelijk konden we ongezien langs een politiepost rijden (ze keken net allemaal de andere kant op) en toen kwamen we uit bij de grote weg naar Bayeux en waren uit de afzettingsring.We zijn via St. Lo naar Ros sur Couernon gereden waar we om 18.00 uur aankwamen op camping Les Couesnons. Hier zijn we het weekend gebleven. We zijn in het weekend op de fiets naar Saint Mont Michel geweest. Maar het was daar zo druk dat we heel snel weer naar de camping zijn gefietst