Variant Mini
Reis verslagen EgJo
Reisverslag Frankrijk-Portugal-Spanje 16-05-2016 tot 18-07-2016
week 3

Maandag 29 mei 2017 (Spanje)
Gezien het koude weer willen zo snel mogelijk naar het zuiden naar de warme zon! Dus we gaan over de snelweg door Baskenland., want over de 2- baanswegen schiet het helemaal niet op door al die dorpjes. Het is trouwens wel een mooie snelweg die door de bergen gaat. Je hebt wel mooie uitzichten. Eindelijk zien we onderweg, na 3 dagen, weer de zon. Maar ook hebben we onderweg, tussen de zon door, nog veel hevig regenbuien. We komen om 14:00 uur aan op een camperplaats in Foz, waar we een mooi uitzicht hebben over de baai.
(NKC Campercontact sitecode 20118)
Dinsdag 30 mei 2017 (Spanje)
We zijn vanmorgen eerst even naar de markt geweest. Deze markt was pal naast onze camperplaats. Het was een leuke lokale markt met groente, fruit, vlees, worst en hammen en uiteraard kleding. Ook zagen we bij de mark dit vreemde huis. Het had helemaal geen diieptewerking het leek wel op een hele grote
ansichtkaart.

Hierna vertrekken we en gaan richting Santiago de Compostella en rijden via de snelweg door de bergen. Je hebt hier hele hoge viaducten waar je hele mooie uitzichten hebt. Alleen het was heel bewolkt zodat je niet veel van de diepe dalen kon zien. Soms zaten we helemaal in de bewolking waardoor het zicht erg slecht was, soms nog geen 50 meter. Dus het was rustig aan doen. Om 14:15 uur komen we aan op camperplaats Parking de Arcade in het plaatsje Arcade. (NKC Campercontact sitecode 19613)
Zo houden we het wel vol
Woensdag 31 mei 2017 (Spanje/Portugal)
We zijn weer om 10:30 uur vertrokken en rijden om 12:00 uur Portugal binnen waar het 1 uur vroeger is, dus 11:00 uur. We komen door het plaatsje Nava de Cerveira. Hier staat een heel oud kasteel, dus zijn we gestopt om dit te bekijken. Ook het plaatsje op zich is erg leuk.
Er wordt hier kennelijk veel gehandwerkt, want ze hebben overal gehaakte versieringen, op deuren, bloembakken met gehaakte bloemen erin. Om 13:30 uur (Portugese tijd) komen we aan op een camping in Ancora, genaamd Vila Praia de Ancora.
(NKC Campercontact sitecode 5303)
Donderdag 1 juni 2017 (Portugal)
We zijn vanmorgen naar Viana do Castelo gereden. Dit zou en mooie oude stad zijn en die wilden we gaan bezichtigen. Maar in Viana do Castelo aangekomen was het er zo druk, dat we geen parkeerplaats voor de camper konden vinden. We reden ons in de binnenstad helemaal vast in nauwe straatjes met dubbel geparkeerde auto’s. We hadden soms aan beide zijkanten van de camper nog maar enkele centimeters over om te kunnen doorrijden. Dus helaas deze bezichtiging ging niet door (dat is soms het nadeel dat je met een camper bent). We rijden door naar onze volgende bezichtiging onderweg en wel in het plaatsje Vila do Conde, waar een grote parochiekerk moet staat. Maar ook in Vila do Conde hetzelfde probleem, geen parkeerplaats te krijgen. Dus ook nu maar weer verder gereden naar onze volgende bezichtiging, de mooiste kerk van Portugal in het plaatsje Valega. Nou het plaatsje Valega is erg klein, Je bent er zo door. Er is ook verder niets te bezichtigen dan alleen die kerk. En daaraan is niets te veel gezegd. Het is geen grote kerk, maar wel een hele mooie kerk. Van buiten en van binnen is deze kerk helemaal betegelt met mooie tafrelen. Dit is een erg mooi gezicht. Inderdaad een hele mooie kerk.
Na deze bezichtiging rijden we door naar een camperplaats in de plaats Bico.
(NKC Campercontact sitecode 5361)
Even lekker uit eten, er was een restaurant bij de camperplaats.
Vrijdag 2 juni 2017 (Portugal)
We gaan vandaag naar Aveiro. Aveiro wordt ook wel “Het Venetië van Portugal” genoemd. Onderweg naar Aveiro zien we allemaal Ooievaars op nesten met jongen.
Om 11:00 uur komen we aan in Aveiro op een camperplaats onder de snelweg, dicht bij het centrum. We gaan eerst even een kop koffie drinken en daarna lopen we Aveiro in. Plotseling komt om de hoek vlakbij de camperplaats ons een toeristentreintje tegemoet. Dus een leuk treintje Joke….instappen. Zo rijden we al snel met een toeristentreintje door Aveiro. Om heel eerlijk te zijn valt het wel een beetje tegen. We komen langs een universiteit en verder nog langs wat belangrijke gebouwen (geen mooie gebouwen) en aan het einde van de rit komen we bij het water waar de bekende gondels op varen. Dus veel bijzonders was er niet te zien. Na deze rit zijn we te voet verder Aveiro ingelopen, hebben nog een lekkere kop cappuccino gedronken en komen daarna bij een ambachtelijke winkel waar ze allerlei gevlochten manden verkopen. Hier hebben we een grote staande mand en 2 gevlochten bloempotten uitgezocht en gekocht. Alle manden zijn gemaakt van Bamboe. Tegen de avond zijn we nog in een gondel gestapt en hebben hier een rondvaart mee gemaakt. Ook hier moeten we eerlijk zeggen dat ook dat een beetje tegen valt. Eigenlijk heeft Aveiro maar 1 groot kanaal met enkele zijtakken. Amsterdam heeft vele malen meer grachten dan Aveiro. Dus Aveiro is wel een hééééél klein Venetië. Al met al viel ons Aveiro wel wat tegen. Wel gezellig om wat rond te lopen maar veel meer is er ook niet. (hieronder een klein foto impressie)                       De camperplaats in onder de brug van de autoweg

(NKC Campercontact sitecode 10850)
Het oude station helemaal betegeld, net als in Porto
Zaterdag 3 juni 2017 (Portugal)
We vertrekken om 10:50 uur. Onderweg komen we in Leiria langs een hele grote markt. Uiteraard stoppen we even om over de markt te lopen. De markt bestond hoofdzakelijk uit kleding en schoenen, dus er was niet zoveel aan. In Leiria staat ook nog en groot kasteel. Dit konden we wel zien, maar meestal mogen de honden daar niet komen of niet naar binnen, dus zijn we er niet naar toe gereden.
Omdat de binnenwegen in Portugal erg slecht zijn, gaan we maar weer over de autoweg. Die is tenminste nog fatsoenlijk te berijden zonder dat je moet opletten of je niet in gaten in de weg rijdt. Onderweg krijgen we borden met de tekst dat we tol moeten betalen. We rijden dan onder palen door en horen dan luide piepen. Kennelijk een teken dat we geregistreerd worden voor de tol. Dit gebeurde 2 keer. Toen we snelweg afgingen konden we kiezen of langs een hokje met een ticket (die we niet hadden) of door een ruimte waar je kennelijk weer wordt geregistreerd voor de kosten. We konden gewoon doorrijden. Hoe de betaling gaat blijft nog een verassing. Om 15:00 uur komen we aan op camping Vake Paraiso Natur Park in Nasaré.
(NKC Campercontact sitecode 19325)