Variant Mini
week 1

6652 km
Woensdag 8-5-2019
We vertrekken, uitgezwaaid door familie, om 10:00 uur. We rijden via de Achterhoek naar Duitsland en vandaar steken we BelgiŽ in. Via mooie binnendoor weggetjes komen we rond 16:30 uur aan op een Camperplaats in Grobbendonk, maar voor we in Grobbendonk waren hadden we een kei van een omleiding, diverse kleine dorpen waren afgesloten zodat we een heel eind moesten omrijden. Maar uiteindelijk zijn we er toch gekomen. (Campercontact sidecode 6623)

Donderdag 9 mei 2019
Om ongeveer 09:35 uur vertrekken we weer van de Camperplaats in Grobbendonk. We rijden door de stad Mechelen, waar het lekker druk is, richting Gent. Onderweg zagen we meerdere stalletjes die aardbeien verkochten, dus hebben we ook een heerlijk bakje met verse aardbeien gekocht om lekker onder het rijden op te peuzelen. Om 14:45 uur komen we aan in de plaats Ieper waar we op een mooie camperplaats bij een klein meer gaan staan. Dit meer heet de Zillebekevijver. Deze camperplaats is met stroom en kost 8 euro per overnachting. Je mag hier maximaal 48 uur staan. (Campercontact sidecode 49678)

Vrijdag 10 mei 2019

Hier in Ieper is zwaar gevochten in de 1e Wereldoorlog. We gaan hiervan enkele monumenten bekijken en komen ook, nadat we van de camperplaats zijn vertrokken, langs diverse militaire begraafplaatsen van deze strijd. Rondom Ieper liggen diverse van deze "kleine" begraafplaatsen. Indrukwekkend om te zien. Velen van hetzelfde regiment liggen bij elkaar begraven.

Hierna rijden we door naar een camperplaats bij een franse boer op het erf. Hier hadden we een prachtig uitzicht op het dorp Ambleteuse en op de zee. (Campercontact sidecode 51691)
Na deze bezichtigingen komen we in de streek Pas de Calais, waar we in de plaats Adinghen een grote bunker uit de 2e wereldoorlog tegenkomen, die als  museum is ingericht. Deze bunker maakte onderdeel uit van Du Mur L’ Atlantique en heet de batterij Todt. Deze batterij beschikte over een groot kanon met een reikwijdte van 42 km. We hebben deze museumbunker bekeken en je verbaasd je hoe groot en diep deze bunker is.
Zaterdag 11 mei 2019
Na een goede nachtrust vertrekken we weer en rijden naar Boulogne sur Mer en gaan daar een stadswandeling doen.
De stadswandeling loopt vanaf de zee kant de binnenstad in naar een heel oude kerk en vandaar verder naar het kasteel, waar je een wandeling over de kasteelmuur kunt maken, om daarna weer naar de zee terug te lopen. Het eerste gedeelte van de wandeling ging prima en we komen dan ook uit bij de oude kerk en op het kerkplein wordt net markt gehouden.
Ook leuk om even over de markt te lopen en lekkere franse worsten te kopen. Hierna de oude kerk te bezichtigen en dan weer verder te lopen naar het kasteel. Bij het kasteel gekomen, blijkt dat je niet meer over de kasteelmuur kunt lopen. Het is allemaal afgesloten helaas. Dus hier eindigt eigenlijk onze stadswandeling en lopen we maar weer terug richting de zee. Maar al met al toch wel een mooie stad Boulogne sur Mer. Hierna rijden we weer verder en komen aan bij camping Le Royon in Fort Mahon Plage. Hier blijven we het weekend. (ACSI camping nr. 1316).