Variant Mini
Reisverslag Wijnroute Rijn - Elzas 08-10-2014 tot 22-10-2014
14 t/m 16-10-2014
14-10-2014
Het zonnetje schijnt heerlijk, we gaan de wijnroute weer vervolgen, maar maken eerst een uitstapje met de camper naar het klooster van Mont Sainte Odile dat 764 meter hoog op een bergtop ligt. De Mont Sainte Odile kijkt dus hoog over de laagvlakte van de Elzas uit en was een paar eeuwen lang de zetel van een groot klooster. Dit religieuze gebouw, dat gewijd was aan Sainte Odile, de beschermvrouwe van de Elzas, is nu een hotel dat nog door vele pelgrims wordt bezocht.
Nadat we dit klooster hebben bekeken gaan we weer verder naar het mooie plaatsje Obernai.
Toch ontvangt de Mont Sainte Odile ook een groot aantal niet gelovige gasten, die van de natuurlijke bosomgeving komen genieten. Liefhebbers van wandeltochten kunnen hier afgezette routes lopen en met name de heidense muur ontdekken, die rond 1000 voor onze jaartelling werd gebouwd en vele mystieke speculaties over zijn herkomst oproept!
Obernai is een hele oude stad en wordt al in 778 voor het eerst genoemd. Obernai is een gemeente in het Franse departement Bas-Rhin. De plaats maakt deel uit van het arrondissement Sélestat-Erstein.
Nadat we hier een tijdje hebben rondgelopen gaan we weer verder en na toch wat zoeken vinden we nog een leuke camping waar we om 16:30 uur aankomen. Dit is camping municipal Pierre De Coubertin in het mooie plaatsje Ribeauville, waar de Ooievaars gewoon over de camping lopen te scharrelen. De camping was nogal vol en dat voor half oktober!
Omdat Ribeauville ook een hele leuke en mooie plaats is, blijven we hier de volgende dag ook nog lekker staan.
15-10-2014
Een kleine foto impressie van onze wandeling door Ribeauville.
16-10-2014
We gaan weer verder op de wijnroute.
We hebben vandaag onderweg veel regen gehad. We hebben de wijnroute verder af gereden naar Colmar. Omdat het veel regende zijn we niet meer uit de camper geweest en zijn we doorgereden richting het Schwarzwald in Duitsland. We waren inmiddels ook zo’n beetje aan het einde van de Elzas wijnroute gekomen. We zijn om 15:30 uur aangekomen op een camperplaats in Achern in Duitsland. Achern ligt ongeveer 30 km onder Baden Baden, dicht bij de Rijn.
Bij aankomst op deze camperplaats was Egbert bezig de stroomkabel aan te sluiten en Joke was in de camper bezig. Joke riep toen in paniek: “Egbert…nu kunnen we wel naar huis gaan!!” Egbert zei: “Wat is er aan de hand dan? “Nou dan moet je hier maar eens komen kijken!!” Egbert ging de camper binnen en zag dat de vloerbedekking voor de toilet helemaal nat was. Joke zei: “Kijk maar eens in de badkamer bij het toilet!” Het bleek dat de badkamer helemaal blank stond van het water. En dat was schrikken, want het had de hele dag veel geregend dus we dachten dat het dakraam helemaal lek was. Egbert voelde direct aan het dakraam en het plafond van de toilet, maar dat was allemaal droog, dus hier was niets mee aan de hand. Ra ra waar kwam al dat water dan vandaan. De watertank kon ook niet lek zijn, want die staat daar niet, die zit onder de bank. En toch stond er wel 5 cm water in de badkamer. Toen zag Egbert dat de toilettas van Joke op de doorspoelknop van de toilet lag. Hierdoor is de doorspoelknop inwerking gezet en heeft de toilet de hele tijd doorgespoeld terwijl de toiletschuif dicht was. Dus al dat water kon niet weg en is uiteindelijk over de rand van de toilet gelopen en kwam zo op de vloer van de badkamer terecht. Omdat het stopje in de afvoer zat kon hier het water ook niet weglopen. De badkamervloer heeft gelukkig een opstaande rand van 7 cm, dus kon het water niet direct op de campervloer lopen. Maar door het schudden van de camper onderweg is toch wel water overheen gespat. Dus uiteindelijk bleek dat de toilettas van Joke de boosdoener was en op de doorspoelknop van de toilet was gevallen en daardoor werd de doorspoelknop constant ingedrukt. Goede leer voor de volgende keer,
Leg geen toilettassen bij of op de doorspoelknop van de toilet!!