Variant Mini
© 2017 EgJo
Reis verslagen EgJo
Reisverslag Eiland Rügen van 20-8-2019 tot 27-8-2019
 

1383 km
 
 

Dinsdag 20-8-2019

We vertrekken vandaag voor een korte trip naar het Duitse eiland Rügen. Het eerste gedeelte van de reis rijden we over de Duitse snelweg. Daar is niet zoveel bijzonders over te vertellen. De reis gaat voorspoedig en het is mooi weer, het zonnetje schijnt lekker. In de middag komen we aan op een mooie camperplaats in het dorpje Sittensen. Een leuk klein dorpje. De camperplaats ligt nabij een mooi park waar je een mooie wandeling kunt maken. Naast de camperplaats staat een oude watermolen waar ook een museum van oude ambachten is in gevestigd. We mochten daar gratis een kijkje in nemen. (Campercontact sidecode 57553)

Hier enkele foto's van de oude ambachten die in het museum uitgestald waren.

De oude watermolen achter de camperplaats waar het museum gevestigd is.

De schoenmaker

De kapper

De Timmerman(nen)

De kleermaker

De bakker

En nog vele oude radio's

In het park, net aan de overzijde van de straat gelegen kun je mooie wandelingen maken.

Woensdag 21-8-2019

Dat was een mooie camperplaats in Sittensen. Na een goede nachtrust, gaan we vandaag weer verder richting Rügen en strijken neer op een camperplaats vlak voor dat je de brug naar het eiland overgaat in het plaatsje Stralsund. Een camperplaats met alle faceliteiten. (Campercontacvt sidecode 48103)

De route naar Rügen en terug

De route op Rügen

De brug naar het eiland Rügen

Donderdag 22-8-2019

We vertrekken weer van de camperplaats en rijden de brug over naar het eiland Rügen.We rijden onderlangs en gaan naar het plaatsje Göhren.

We willen even door dit leuke plaatsje lopen, maar kunnen helaas geen parkeerplaats voor de camper vinden. Uiteindelijk vonden we een grote parkeerplaats op een soort van weiland, maar daar moest voor campers 10 euro per 2 uur worden betaald, terwijl personenauto's voor 0,80 cent per uur konden parkeren. Ik denk, zeer begrijpelijk, dat we dit dus niet hebben gedaan en zijn doorgereden.

We zijn verder gereden langs de kust naar de plaats Prora. Hier heeft Adolf Hitler een hotel laten bouwen.

Een stukje geschiedenis van de bouw van dit hotel.

Op 30 juli 1935 droeg Max von Veltheim, hertog van Putbus, een zeven kilometer lange kuststrook met 22 ha land van zijn gebied over aan het Deutsche Arbeitsfront (DAF)

Adolf Hitler gaf in 1935 zelf de opdracht om een gigantisch badhotel in Prora te bouwen voor het Kraft durch Freude-project. In het badhotel van Kraft durch Freude moesten twintigduizend vakantiegangers uit de arbeidersklasse zich kunnen ontspannen. Hitler ging ervan uit dat arbeiders die zich goed konden ontspannen ook sterke zenuwen kweekten. Hij meende dat alleen een volk dat zijn zenuwen beheerst in staat is tot grote prestaties. De militaire leiders destijds dachten ook pragmatisch met het idee het complex tijdens een eventuele oorlog ook als hospitaal te laten dienen.

 

Clemens Klotz een favoriete architect ontwierp, op de feestzaal na, het hele complex. Alles aan het ontwerp was kolossaal, megalomaan en buitenmaats. Hij tekende twee vleugels (noordelijke en zuidelijke vleugel) met ieder vier grote bouwblokken van elk 550 meter lang, in het totaal 4,5 km lang. Het gehele project vormde één lijn die de zachte ronding van de baai volgt. In totaal telde het complex tienduizend tweepersoonskamers, alle naar het oosten gericht met uitzicht op zee. Verder zouden er twee golfslagbaden komen, een theater, een bioscoop en een door Erich zu Putlitz ontworpen feestzaal met 25.000 zitplaatsen. Aan een kade zouden cruiseschepen en zelfs onderzeeërs kunnen afmeren.

 

Toestand na de Tweede Wereldoorlog.

De kamers zijn overigens vrij bescheiden wat betreft afmetingen en aard van het meubilair. De afzonderlijke kamers meten 5 bij 2,5 meter, en hadden alleen een bed, een zithoek, en een wastafel en boden alle een zicht op zee. Alle kamers waren voorzien van centrale verwarming en hadden veel weg van kajuiten. De gemeenschappelijke toiletten en badkamers bevonden zich in zijvleugels, loodrecht gesitueerd op de hoofdrichting van het complex. In deze zijvleugels waren ook de trappenhuizen, de liften en de personeelsruimten gesitueerd. Het complex zou in de zomer van 1940 in gebruik worden genomen. Toen in september 1939 de Tweede Wereldoorlog uitbrak, legde men de bouw stil. Acht hotelblokken, het theater en de kade waren op dat moment in ruwbouw klaar. De feestzaal en de golfslagbaden zijn nooit gebouwd. Prora is ook nooit gebruikt voor het doel, waarvoor het werd ontworpen. Het behoort daarom tot de Grote nutteloze werken.

 

Tijdens de oorlog werd een deel van het complex provisorisch bewoonbaar gemaakt voor de tijdelijke huisvesting van burgers, die de bombardementen op Hamburg waren ontvlucht. Aan het eind van de oorlog was er een opleidingsinstituut voor Flak-helpsters gevestigd.

 

In mei 1945 werd het complex overgenomen door het Rode Leger, die er grondbezitters interneerde. Ook werden er verdrevenen uit de Duitse Oostgebieden ondergebracht. Men heeft getracht het geheel af te breken maar het was zo degelijk gebouwd dat men ervan afzag. Tot in 1947 werden delen van het complex ontmanteld om naar de Sovjet-Unie te worden overgebracht. In 1948 werden er Russische soldaten gehuisvest, en daarna de Nationale Volksarmee (NVA), die er een sanatorium en een opleidingsinstituut voor onderofficieren in onderbracht. Ook werden er soldaten van bevrijdingslegers uit de Derde Wereld opgeleid. Na afloop van de Koude Oorlog werd Prora overgedragen aan de Bundeswehr. Eind 1992 verliet het leger het complex.

 

Recente ontwikkelingen.

Het gebouwencomplex, dat grotendeels leegstond en deels vervallen was tot ruïne, was aanvankelijk na de wende eigendom van het Duitse ministerie van Financiën. Het geheel werd geleidelijk een spookstad aan zee. In het derde blok zijn tegenwoordig ateliers, particuliere musea, een jeugdherberg en horecagelegenheden ondergebracht. Een deel van het complex diende tijdelijk als asielcentrum.

 

In 2004 werd een prijsvraag gewonnen door het Rotterdamse architectenbureau Atelier Kempe om het geheel een nieuwe bestemming te geven. In 2006 verwierf de Berlijnse vastgoedmakelaar Ulrich Busch twee van de vijf woonblokken maar verkocht nadien een deel van de panden op zijn beurt weer. Begin mei 2012 kwam er weer beweging in het project doordat het Berlijnse vastgoedbedrijf Irisgerd blok I voor 2,75 miljoen euro aankocht met de bedoeling er een hotel in onder te brengen met vakantieverblijven. In december 2014 werd bekend dat het project alsnog voltooid zou worden. Men wil er 160 luxueuze privéwoningen en 110 hotelappartementen in onderbrengen. Er is een wellnesscentrum met parkings en restaurant voorzien.

Toen wij bij Prora aankwamen mocht er op de parkeerplaats niet door campers geparkeerd worden.

Helaas konden we dus niet lopende er naar toe. Rijdende hebben we wel het gebouw gezien en de werkzaamheden waar ze mee bezig zijn om het te moderniseren.

De bouwwerkzaamheden                             

Zo gaat het worden

Nadat we Prora zo goed en kwaad hadden bekeken, zijn we doorgereden naar het natuurpark nationaalpark Lasmund, waar een grote camperplaats is met een simpel restaurantje. (Campercontact sidecode 3672)

Na een lekker bordje patat en een schnitzeltje zijn we een wandeling gaan maken in het nationaalpark Lasmund. Hier aan de kust zijn hoge krijtrotsen en één van die plekken heet de Königsstuhl. Via een wandeling door een mooi bos kun je daar naar toe lopen en heb je een prachtig uitzicht over zee en op de krijtrotsen.

Het nationaalpark Lasmund is een prachtig gebied, je kunt er vele mooie wandelingen maken en ook het rijden is daar prachtig. De wegen slingeren zich door mooie bossen en over heuvels. Echt een gebied om te ontdekken.

Vrijdag 23-8-2019

Vandaag rijden we verder rond het eiland aan de Noordkant. We komen door de mooie plaatsjes Putgarten, Wiek, Bischofsdorf. Het is een mooie rit. Het verassende is dat je soms door een dorpje rijdt en dat dan de weg een erge hobbelweg wordt van de "kinderkopjes" die ze als bestrating hebben gebruikt. Dat hobbelt zo erg dat je niet harden dan 15 to 20 km/uur kunt rijden.

Dit zijn wat foto's van affiches op de camperplaats. We hadden tijdens de wandeling het fototostel vergeten.

Na Bischofsdorf komen we bij het dorpje Färhof en daar houdt de weg op. We moeten met een pond oversteken om verder te kunnen. Een leuke ervaring.

Na deze leuke oversteek komen we weer op het laatste deel van de route rondom Rügen terecht. We komen door leuke kleine plaatsen waar echter niet zoveel meer te beleven is. Het eiland Rügen is niet zo erg groot, dus we zijn al snel weer bij de brug naar het vaste land. We rijden weer via Stralsund het vaste land op en zetten onze rit voort op mooie binnenwegen in dit stuk van Duitsland. In de middag komen we aan op een camperplaats in Neukloster. (Campercontact sidecode 3657)

Het weer was prima. Ja het was warm en het zonnetje scheen lekker, dus we hebben het zij-zonnescherm in stelling gebracht.

Zaterdag 24-8-2019

Vandaag rijden we naar een speciale camperplaats bij een wildpark aan de rand van Hamburg genaamd Wildpark-Camping Schwarze Berge (Campercontact sidecode 14595)

 

Wildpark-Camping Schwarze Berge heeft sinds 03 april 2018 weer haar deuren geopend! Deze Wildpark-Camping is centraal gelegen tussen Hamburg, de Lüneburger Heide en het Altes Land. Deze camping kost 18 € per nacht.

We wilden hier het weekend blijven, maar moesten tocht de volgende morgen weer weg, omdat de kampeerweide gebruikt moest worden voor parkeerplaatsen voor bezoekers van het wildpark.


De Wildpark-Camping Schwarze Berge

Zondag 25-8-2019

We waren van plan om het weekend door te brengen op de Wildpark-Camping Schwarze Berge, maar men had ons al gezegd dat we vanmorgen de kampeerweide toch moesten verlaten omdat deze vandaag werd gebruikt voor het parkeren van auto's van bezoekers voor het Wildpark.

De Wildpark camping sloot net met ingang van deze zondag haar deuren om te verblijven in het weekend. Op de doordeweekse dagen van maandag tot en met vrijdag bleef de camping wel open.

We zijn dus vertrokken en via een mooie rit over de Lünerburgerheide zijn we naar een camperplaats bij het vogelpark in Walsrode gereden. (Campercontact sidecode 11975)

Maandag 26-8-2019

Na een fijne zondag lekker onder de bomen bij het vogelpark in Walsrode, waar de honden helaas niet in mochten, zijn we weer verder gereden en komen zo langzamerhand weer in de buurt van de grens met Nederland. We willen nog een camperplaats bezoeken in Ankum (Campercontact sidecode 47136)

Dinsdag 27-8-2019

We hebben vanmorgen eerst het plaatsje Ankum bekeken. Achter de camperplaats staat een mooie kerk, die het bezichtigen waard is. Aan de overzijde van de camperplaats (de straat oversteken) zijn enkele winkels, waaronder een Lidl. Dus voor we weer weg gaan even boodschappen doen. We rijden dan naar onze laatste overnachtingsplaats en wel een camperplaats naast een kasteel in de plaats Fürstenau. (Campercontact sidecode 663). Bij het kasteel is een mooi park waar je een mooie wandeling kunt maken.

Nadat we de volgende dag nog een mooie wandeling in het park bij het kasteel hebben gemaakt en het kasteel ook wat nader hebben bekeken, zijn we in de middag de laatste kilometers naar huis gereden van deze trip naar het Duitse eiland Rügen.